دبیر ستاد توانمندسازی کشور: رویداد حامی مجری شناسایی کسب‌وکارها در شهرستان ری

به مناسبت برگزاری نخستین دوره از مجموعه رویدادهای حامی، دبیرخانه رویداد مصاحبه‌ای با جناب آقای پارسا گوهری دبیر کشوری قرارگاه توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار کشور ترتیب داده است که به برخی از سوالات پیرامون نحوه‌ی تعامل رویداد با این ستاد و مأموریت‌های کلی ستاد پاسخ داده شده است. توجه شما را به مشروح این مصاحبه جلب می‌کنیم.

ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کمتر ‌برخوردار با محوریت حمایت از ساکنین محلات هدف راه‌اندازی شده است. با توجه به ماموریت‌های تمام ساحتی این ستاد، مهمترین برنامه‌های ستاد در حوزه ایجاد اشتغال و حمایت از کسب و کارهای موثر و فعال در این مناطق را بفرمایید؟

ستاد توانمندسازی از بدو تأسیس در دو سرفصل اصلی مأموریت‌های خود را پیگیری کرده است، یکی بحث تسهیل ارائه خدمات دستگاه‌ها که منجر به جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های اقشار کمتر ‌برخوردار می‌شد، مثلا تلاش برای پوشش همگانی بیمه سلامت در این محلات بود که به لطف خدا اکنون که تقریبا در پایان سال اول راه‌اندازی رسمی ستاد هستیم، درصد قابل توجهی شناسایی و ثبت نام انجام پذیرفته است و بالتبع در شرایط اضطرار مانند موارد بهداشتی و درمانی با امکان بهره‌گیری از فرانشیزها، هزینه‌ی درمان سر بار خانواده‌ها به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده و بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌ها توسط دستگاه‌های متولی پرداخت می‌شود.

سرفصل دوم که نیازمند توجه ویژه است و در نام ستاد نیز به آن اشاره شده، بحث توانمندسازی است. این امر محقق نمی‌شود مگر با آموزش‌های مناسب بازار کار، ایجاد اشتغال پایدار و اتصال مناسب کارجو به کارفرما. در موضوع شناسایی کارجو تمام ظرفیت های محلی و دستگاه‌های دولتی به کار گیری شده است و با برپایی میزهای خدمت در سطح محلات ثبت نام کارجویان صورت می‌پزیرد همچنین از ظرفیت شبکه های نیروی انسانی ستاد که شهرداران کوچه‌ها را شامل می‌شود استفاده شده است. برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف وضعیت شغلی عزیزان ساکن در محلات کمتر ‌برخوردار و ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع در این حوزه را در دستور کار قرار دارد.

موارد دیگر از جمله تسهیل و همراهی برای استقرار فیزیکی واحد‌های تولیدی کوچک مقیاس و تعاونی‌ها و اجتماعات محلات در املاک دولتی بلا استفاده و شتاب‌دهی فرایندی برای دریافت وام اشتغال عزیزان، مخصوصاً با نگاه زنان شاغل سرپرست خانوار که در مدل‌های کسب و کار خانگی  یا محله ای مشغول به امرار معاش هستند از دیگر راهبردهای ستاد توانمندسازی است.

همکاری ستاد توانمندسازی با مراکز دانشگاهی موثر مانند دانشگاه خوارزمی، نقشی قابل توجهی در ایجاد ارتباط بین بدنه دانشگاهی و نخبگانی با مسائل مشکلات قشر آسیب پذیر دارد. برگزاری رویداد حامی چه نقشی در افزایش دامنه این ارتباط خواهد داشت؟

متاسفانه یکی از چالش‌هایی که امروزه جامعه ما با آن روبرو است کاهش درک متقابل از نیازها و ضرورت‌ها در گروههای مختلف اجتماعی است. با توجه به آن که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال جاری را به عنوان تولید، اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان نامگذاری کرده‌اند و یکی از مهمترین ضرورت‌های کارآفرینی و اشتغال پایدار که از اهداف عمده ستاد توانمندسازی هم هست نگاه جدی به نیازهای آینده در کشور و جهان و تمرکزدهی هزینه‌های مادی و معنوی در این چارچوب محسوب می‌شود؛ سیاست ستاد در محلات هدف تمرکز بر کسب و کارهای نوین بجای کسب و کارهای سنتی می باشد. نقش‌آفرینی بدنه دانشگاهی و نخبگانی در استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در محلات کمتر برخوردار باعث ایجاد ارزش دوسویه می‌شود.اول اینکه واحدهای فناوری دانشگاهی با استفاده از ظرفیت‌های تولید موجود، امکان کاهش هزینه‌های راه‌اندازی واحدهای تولیدی و به محصول رسیدن در حوزه دانش‌بنیان را پیدا می‌کنند و دوم اینکه اقشار کمتر برخوردار با درگیر عملی شدن در فرایندهای این تولیدات عملا با سه محور دانش‌افزایی، کارورزی و اشتغال در مسیر توانمندسازی گام برداشته و در مقیاس کلان و بلند مدت به افزایش شاخصه‌های توانمندی نیروی انسانی که رمز توسعه محله‌ای است منجر می‌شود.

ستاد توانمندسازی چه حمایت‌هایی را از کسب‌وکارهای شاخص و موثر در این حوزه‌ها به عمل خواهد آورد؟

همان‌طور که پیش از این هم مطرح شد، نگاه ما تا به امروز به مناطق کمتر ‌برخوردار صحیح نبوده است. نیروی انسانی در کل و به ‌طور اخص در این محلات فرصت بزرگیست که در صورت برنامه‌ریزی و راهبری صحیح می‌تواند به سرعت منجر به تغییر شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور شود. بنابراین وجود نیروی انسانی با انگیزه در نواحی هدف ستاد بزرگترین سرمایه و آورده آن محسوب می‌شود که با تفاهم‌های صورت گرفته با سازمان فنی حرفه‌ای، سازمان مدیریت صنعتی و ظرفیت‌های دانشگاهی مانند دانشگاه صنعتی شریف (طرح ستاره شریف یا شریف‌استار) و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه خوارزمی، بحث آموزش عزیزان برای تصدی پست‌ها و مسئولیت‌های مختلف در واحد‌های مختلف نیز با حداقل هزینه ممکن فراهم شده است. موارد دیگر از جمله شتاب‌دهی برای فروش، توزیع، صادرات و … هم در قالب تفاهم‌های صورت گرفته با دستگاه‌های مسئول برای تسریع در رسیدن به اهدافی که گفته شد و متناسب با نیازسنجی و شناسایی انجام شده توسط داروان و منتورهای رویداد حامی با تمرکز بر فرمانداری ویژه شهرستان ری صورت خواهد پذیرفت.در حال حاضر همچند طرح پایلوت ملی مثل طرح جدیدی در حوزه ساماندهی بازار کار یا طرح‌هایی در حوزه اصلاح زنجیره تأمین را به همت مرکز رشد دانشگاه خوارزمی در سطح فرمانداری ویژه شهرستان ری راه‌اندازی کرده‌ایم. لازم به تاکید است با توجه به چند لایه بودن ارزیابی طرح‌های حمایت شده در رویداد حامی، از جامعه کارآفرینی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم دعوت به مشارکت در ارزیابی‌های رویداد و شتاب‌دهی طرح‌های ارزیابی شده توسط کارشناسان و منتورها می‌کنیم.

نقش فرهنگی کسب و کار حلال و ارتزاق شرافتمندانه در حیات طیبه‌ی تراز انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای آن چه برنامه‌ای دارید؟

کسب رزق حلال در آموزه های دینی و فقه اسلامی مورد بحث و تأکید جدی قرار گرفته و ده‌ها آیه و روایت را به خود اختصاص داده است؛ و این خود دلالت از اهمیت آن در سعادت انسان و توفیقات الهی و روابط اجتماعی – اقتصادی دارد. هر چند تأمین زندگی، مورد تأکید فراوان است؛ با این حال، نه از هر راهی و با هر درآمدی. با توجه به آنکه یکی از چالش‌های موجود در برخی مناطق کمتر ‌برخوردار، درگیر بودن محلات با آسیب‌های اجتماعی است، از مهمترین ثمرات ایجاد اشتغال پایدار، فراهم‌‌سازی شرایط حیات مومنانه تراز انقلاب است که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم قرار گرفته. این‌ها زنجیره‌ای از ارزش‌های لازم و ملزوم است که نیروی محرکه آن توانمندسازی نیروی انسانی به صورت تمام ساحتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *