با حمایت‌های رویداد حامی بیشتر آشنا شوید …

همانطور که از نام سلسله رویدادهای حامی مشخص است، این رویداد در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا، خلاق، دانش‌بنیان و تیم‌های استارت‌آپی و شتاب‌دهی به فعالیت آنها و با هدف نهایی تحقق شعار سال یعنی اشتغال‌زایی و تولید برگزار می‌شود.

با اینکه فرآیندهای کسب‌وکاری به همدیگر وابسته و ‌‌زنجیروار مرتبط است، اما حمایت‌های ارائه شده در این رویداد را می‌توان به هشت دسته نسبتاً شاخص بخش‌بندی کرد:

تسهیل در دریافت مجوز: از یک سو با هماهنگی انجام شده با اکثر نهادها و ارگان‌ها و از سوی دیگر با همراهی تعدادی از کارشناسان با سابقه حوزه کسب‌وکار، فرآیندهای اخذ مجوزها بررسی و بهترین راه برای اخذ این مجوزها (در صورت وجود) معرفی خواهد شد. در این بخش مشاوره شامل امکان همکاری در بهره‌برداری از مجوزهای موجود، به تیم‌های خواهان این ردیف حمایتی ارائه خواهد شد.

حمایت‌های زیرساختی: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد کسب‌وکار را می‌توان به دو گروه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم‌بندی کرد. ابزارهای عملیاتی و منابع انسانی را اگر ابزارهای این زیرساخت یا سخت‌افزار کار بدانیم، فرآیندهای کسب‌وکار نرم‌افزار داستان است. حمایت‌های زیرساختی که یکی از مهم‌ترین حمایت‌های ارائه شده در این رویداد است، در بخش سخت افزار شامل امکانات اداری و ارتباطی مانند رایانه، اینترنت، لوازم اداری و … است. در بخش نیروی کار، شامل مشاوره‌های شغلی و راهنمایی‌هایی از نوع مدیریت منابع انسانی است. حامیان رویداد به تیم‌های منتخب در زمینه مشخص‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار هم حمایت‌هایی از نوع مشاوره ارائه می‌نماید. با این تفاوت که همچون بخش منابع انسانی که متخصصین متبحر خود را دارد، مشاورهای تخصصی بهبود فرآیند و یا طراحی آن به مدیران کسب‌وکارهای منتخب، جهت اجرای فرآیندهای مختلف کسب‌وکاری همچون فرایندهای ارتباطی، فرآیندهای تولید محصول، فرآیندهای لجستیک و … یاری می‌رسانند.

حمایت‌های منجر به استقرار فیزیکی: تأمین محل استقرار فیزیکی کسب‌وکار چه خدماتی و چه تولیدی، به طور قطع جزو زیرساخت‌های لازم برای ادامه حیات کسب‌وکار است، در وضعیت اقتصادی کنونی که هزینه اجاره ملک افزایش یافته، هزینه استقرار فشار زیادی به بخش عمده‌ای از کسب‌وکارها وارد کرده و هزینه‌های کسب‌وکار را افزایش داده است. با این توضیح و به دلیل اهمیت موضوع این بخش حمایت که در اصل باید در ذیل حمایت‌های زیرساختی عنوان می‌شد، جدا شده است. خوشبختانه در این بخش حامیانی از بخش‌های دولتی، نهادها، سازمان‌ها و حتی خصوصی بنا به احساس مسئولیتی که دارند همراه برگزارکنندگان رویداد هستند. در ضمن با تصویب قوانین مترقی همچون تولید بدون کارخانه هم امکان استفاده اشتراکی از فضاهای کاری فراهم آمده و امیدواریم در انتهای رویداد هیچ تولیدکننده‌ای به دلیل محدودیت فضای فیزیکی تولید محصولی که بازارسنجی و بازاریابی آن انجام شده است را متوقف نکند.

حمایت‌های مالی و شتاب‌دهی: شکی نیست پول و سرمایه، از لازمه‌های رشد کسب‌وکار است. به همین منظور و با نگاه به انواع سرمایه‌گذاری‌ها، در زیرساختار حمایت مالی هم سازوکارهایی از جمله تجمیع و تمرکز منابع خرد و جمع‌سپاری مالی، ارائه وام‌های کم‌بهره و معرفی به صندوق‌های کارآفرینی و شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر دیده شده است.

مشاوره‌های مدیریتی و برندینگ: حمایت در این بخش با کمک به شرکت‌ها برای ارتقای عملکرد، از راه تجزیه و تحلیل وضعیت و مشکلات موجود و طراحی برنامه‌ها و استراتژی‌های سودآور اتفاق می‌افتد. مشاورهای رویداد که افراد با تجربه در حوزه‌های مختلف کسب و کار از جمله فنی، تجاری، بازارگانی و … هستند؛ با سالها سابقه در شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی و خصوصی مختلف و در قالب بهبود یا انتقال از یک وضعیت به وضعیت دیگر از راه شناسایی و تشریح تجربه‌های موفق شرکت‌ها، تکنیک‌های تحلیلی، مدیریت تغییر، بهبود مهارت‌ها، پیاده‌سازی تکنولوژی، تدوین استراتژی و … این حمایت‌ها را انجام می‌دهند و به تیم‌های منتخب شرکت‌کننده در حل مسائل کسب‌وکارشان کمک می‌کنند. نتیجه این حمایت‌ها رشد و توسعه کسب‌وکار و برندینگ فردی و سازمانی شرکت خواهد بود. در این مرحله امکان برخورداری از حمایت‌های مشاوره‌ای با متخصصان برندینگ نیز برای صاحبان صنایع و تیم‌های شرکت‌کننده فراهم شده است.

تسهیل فرآیندهای زنجیره ارزش کسب‌وکار: طبق تعریف، اگر به مجموعه فعالیت‌هایی که زنجیروار به همدیگر متصل‌اند تا منجر به خلق محصولی با ارزش برای مصرف‌کننده شود و برای شرکت سودآوری ایجاد کند، زنجیره ارزش بگوییم، همه حمایت‌های ما در رویداد حامی در راستای زنجیره ارزش است. اما در این بخش دو دیدگاه را دنبال می‌کنیم. در دیدگاه اول کسب‌وکارها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و بررسی می‌کنیم هر بخش، چقدر و چگونه به ایجاد ارزش کمک می‌کند و آیا امکان حمایت از یک بخش از زنجیره ارزش، برای حمایت از کل زنجیره ارزش شرکت امکان‌پذیر است یا خیر؟ متناسب با پاسخ به این سوال، امکان حمایت‌های مختلف در بخش‌های دیگر به وجود می‌آید. اما در دیدگاه دوم که برای ما اهمیت بیشتری دارد، نگاه کلان‌تری داریم و کل فرآیندهای انجام شده در یک کسب‌وکار، به صورت حلقه‌ای از یک زنجیره ارزش کل دیده می‌شود. در صورتی که تیم متقاضی حمایت، خلائی را پر کرده یا به بهبود فرآیندی کمک کند، در راستای حمایت از زنجیره ارزش بزرگ‌تر، از کسب‌وکار مورد نظر حمایت لازم انجام خواهد شد.

آموزش و مشاوره بازاریابی و فروش: بدون شک می‌دانید، بازاریابی و فروش در کسب‌وکارهای کوچک تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک بوده، اما در کسب‌وکارهای بزرگ، بازاریابی و فروش و تکنیک‌های آنها کاملاً با یکدیگر متفاوت است. اما در رویداد حامی فرقی ندارد کسب‌وکار شما کوچک باشد یا بزرگ، چنانچه داوران و منتورهای رویداد و نمایندگان حامیان، مطمئن شوند که شما محصول یا خدمتی دارید که متناسب بازار تهیه شده و امکان ارائه آن در بازار داخلی وجود دارد، و ظرفیت پذیرش آن نیز در بازار هست؛ آماده هستند به شما در معرفی محصول یا خدمتتان و ارائه آن در بازار کمک کنند. منتورهایی که هم در سطح شرکت‌های کلان و هم در سطح کسب‌وکارهای خرد فعالیت کرده‌اند، آمادگی دارند، معرفی محصول شما را در بازار بر عهده گرفته و بخشی از زنجیره فروش آن باشند و با این از کار شما حمایت کنند.

آموزش و مشاوره بازرگانی و صادرات: مرزهای متعدد ایران با کشورهای همسایه، دسترسی به دریاهای آزاد و مرز آبی دریای خزر با چندین کشور، راه‌های بازرگانی و صادرات ریلی و جاده‌ای مناسب، کشورمان ایران را در منطقه جغرافیایی خاصی قرار داده که دسترسی زیادی به بازارهای جهانی دارد. اما در شرایط کنونی که ارزش پول ملی پایین آمده است، فرصت بسیار مناسبی فراهم شده، تا محصولات و خدمات تولید داخل، امکان ارائه بیشتر در بازارهای جهانی را پیدا کنند. تجار با سابقه و مرکز آموزش‌های تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران که جزو حامیان، داوران و مشاوران رویداد هستند، در کنار شما خواهند بود تا محصول و خدمات برگزیده شما را به سمت بازارهای جهانی هدایت کرده و در این مسیر با تسهیلگری و مشاوره‌هایشان حامی شما باشند.

به‌طور قطع این حمایت‌ها شامل همه تیم‌های حاضر در رویداد حامی نخواهد شد و برای کسب این حمایت‌ها باید استانداردهای لازم از سوی حامیان و داوران رویداد را کسب نمایید. اما نگران نباشید چرا که منتورینگ و مشاوره عمومی برای همه تیم‌ها در نظر گرفته شده است و منتورهای ما به شما در آماده‌سازی پروپوزال کمک خواهند کرد. این پروپوزال که متناسب با استانداردهای ارائه به سرمایه‌گذار طراحی شده است، در نهایت به فایل ارائه‌ای منجر خواهد شد که دارای استاندارد خوبی بوده و شما را در جذب حمایت‌های فوق یاری کند. این حداقل حمایت ماست که شامل همه تیم‌های شرکت‌کننده در رویداد می‌شود.